tisdag 29 september 2009

Planeringstid


Det är svårt att sätta sig in i andras yrken. Hur det är, hur de har det. Det är svårt att berätta om sitt yrke och känna att allt blir sagt. Att allt blir förklarat. Nästan omöjligt faktiskt. En av de saker som skiljer läraryrket från andra yrken är att alla verkar ha en viss uppfattning (eller en alldeles bestämd uppfattning) om hur det är att vara lärare eftersom alla har gått i skolan. Många har dessutom barn i skolan. Det är liksom allas arbetsplats. Om man inte vill verka gnällig och otacksam (för vi har ju så mycket lov!!!) så är det lite svårt att tala om hur arbetsbördan faktiskt ser ut i läraryrket. Jo, den har blivit allt tyngre och jobbet tar alltmer tid. Jag vill bara ge ett litet tidsexempel - med risk för att alltså verka gnällig.
Två uppgifter genomförde jag idag på eftermiddagen (efter min arbetstid, eftersom jag inte har tillräckligt med tidsutrymme mellan mina lektioner inom min arbetstid). 1. Kopiera upp arbetshäften till en klass inför morgondagen. 2. Sätta ihop två klassers kontaktuppgifter på ett worddokument, med e-mailadresser och läsbar layout.
Hur lång tid tog dessa uppgifter? Några gissingar? Jo, drygt 2 1/2 h. Faktiskt.
Jag är själv lite förundrad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar