tisdag 8 september 2009

Inspiratör?

Obestämda pronomen. Jag försöker ha en genomgång där jag förklarar vilka man ska välja och när. Anyone eller someone? None eller any? Många elever litar ständigt på sin magkänsla och det brukar jag uppmuntra men när det blir fel måste man ju kolla hur det ska vara och lära nytt. Utveckla sig! Höja nivån.. och allt det där. Det är de här termerna jag brukar svänga mig med när jag försöker få de omotiverade att ta tag i pluggandet och övningarna. Det går sådär.
-Janne. Nu har du pratat om annat med Mats sedan vi började. Och du har bara skrivit upp övningsnumren. Inget annat. Varför gör du så här?
-För att det här är oviktigt.
-Men om du vill höja ditt betyg så är det inte oviktigt.
-Men om jag inte vill det då?
...
Inte en av mina bästa dagar som språkinspiratör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar