måndag 20 september 2010

S(p)exfoton

Häromdagen skulle min mentorsgrupp ta spexfoton. De går i nian och det ska man tydligen göra då. Jag lovade att ställa upp och fota eftersom den vanliga skolfotografen inte funnit tid i schemat.

Alla skulle klä ut sig på något sätt. Men så blev det ju inte direkt. En efter en kom eleverna i vanliga kläder. Mest killarna. Men även många tjejer. Jag stod och pratade med två av dem och kommenterade den dåliga spexuppslutningen. "Och ni har ju inte heller klätt ut er." På de chockade, förnärmade minerna insåg jag att jag hade sagt något fel. "Vi har visst klätt ut oss!" svarade de.

Jag tittade lite noggrannare men kunde inte se något tydligt annorlunda. Jo lite fluffigare hår kanske och lite mer smink möjligen men... "Vad har ni klätt ut er till då?" Båda två svarade högljutt "Till slampor!!!"
... jaha.

Alltså, jag vet inte om jag härmed kan konstatera att jag har blivit ganska luttrad av ungdomars klädstil eller så vet dessa landsortsbarn inte bättre. Jag menar, hur mycket måste en slampa lägga ner på styling för att utmärka sig i Bullerbyn, liksom?

Och tro nu inte att jag har något emot slampor. Inte alls. Inte om det är definitionen på någon som har regelbunden och gärna ofta förekommande sex med en samtyckande vuxen (för det är väl definitionen?)

Ja, vem vill inte vara slampa egentligen? I värsta rättningstider finns det inget man hellre vill vara men vem fan orkar?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar