fredag 16 oktober 2009

Kommunen uppmanar till GOD TIDSKULTUR


Min arbetsgivare (kommunen) har bestämt sig för att erbjuda sveriges bästa skola och gör nu en undersökning om hur arbetstiden används. Kommunen skriver:
"Alla som arbetar i skolan har ansvar för att tiden används på ett effektivt och meningsfullt sätt. Skolans ledning har förstås ett extra stort ansvar. Den ska skapa förutsättningar för personalen att göra ett bra arbete – och rätt arbete. Men ansvaret för en god tidskultur vilar också tungt på lärare och annan personal i skolan. "

Alltså fick vi ett dokument att fylla i för att bidra till inventeringen. I en av rutorna skulle man fylla i vad man gör på sin arbetstid. Ledningen ställde frågan: "Vad gör du under din arbetsplatsförlagda tid?"

Jag svarade:

-Genomför lektioner (surprise!)
-Deltar i möten
-Läser material till möten
-Skriver dokument till möten.
-Planerar och dokumenterar på Schoolsoft.
-Ringer till föräldrar
-Plastar in böcker
-Har samtal med elever
-Har möten med föräldrar.
-Skriver elevomdömen 1 gång/termin (ca 27 h varje gång)
-Skriver IUP (individuellt utvecklingsprogram)
-Skriver åtgärdsprogram
-Ställer ut stolar till möten i aulan
-Ställer tillbaka stolar efter möten i aulan
-Söker efter fungerande datorer.
-Gör inventering av ej fungerande hjälpmedel
-Tar kontakt med vaktmästare
-Söker efter tomma grupprum.
-Flyttar bokhyllor
-Skruvar och spikar det som behövs.
-Söker efter personer i huset (elever, lärare, ledning…)
-Sorterar papper och böcker
-Springer ner två trappor för att kopiera
-Står i kö för att kopiera
-Kopierar
-Laminerar
-Fyller och tömmer diskmaskin
-Läser och skriver mail
-Söker efter passande internetsidor för undervisning.
-Skriver prov
-Rättar prov
-Skriver olika listor för olika sammanhang
-Har samtal med kollegor om planering, elevvård och pedagogik.
-Fotograferar i olika sammanhang på skolan i dokumentations och PR syfte.
-Redigerar och skriver ut foton.
-Skapar fotoutställningar på vernissage.
-Rastvaktar – umgås med elever
-Söker och läser artiklar om intressanta ämnen
-Lyssnar av telefonsvararen
-Skriver in elevers anmälda frånvaro i schoolsoft
-Möblerar om
-Fixar avlastningsbord/telefonbord och stol bredvid en av datorerna i arbetsrummet.
-Tömmer pappersinsamlingslådan i personalrummet
-Öppnar dörrar till elever som har glömt sina böcker
-Klipper upp lås till elevers skåp när vaktis inte är här.
-Sammanställer internetsidor med resurser för språkundervisningen.
-Skickar intressanta länkar till språkresurser eller andra saker (ex artiklar eller annat) till annan berörd personal på skolan.
-Ansvarar för beställning av språkmaterial och uppdaterar budgeten.
-Förbereder elever för nationella prov
-Rättar nationella prov
-Medlem i trivselgrupp
-Bidrar med ”comic relief”
-Läser på om gymnasieval och regler kring detta. SYV saker.
-Tjatar på elever att ta av sina mössor och kepsar
-Planerar och förbereder temaveckor och material till temaveckor.

Det är tur att den där rutan i tabellen kunde anpassa sig till textmassan...

Nu ska det bli spännade att se vilka "förutsättningar" mina rektorer "kan skapa" så att jag hinner med det jag ska på min arbetstid (för ni förstår naturligtvis vid det här laget att det mesta av det som inte är lokalbundet gör jag hemma).

Kanske en kopiator även på vår våning? En egen borrmaskin? Starkare kaffe? Samtal om att kunna prioritera? Igen. Glada tillrop?

Eller kanske, möjligen... mer planeringstid?

3 kommentarer:

  1. Skolans värld är speciell! Ett fyrkantigt tankesätt i en amorf verklighet. Ibland känns det som om allt man gör är otillräckligt. Det finns alltid mer att göra, dessutom på ett bättre sätt. Jag vill ha stöd och hjälp -- inte hela tiden bli kollad och mätt. Undrar om inte våra goa elever tycker likadant?
    Janne Holmqvist

    SvaraRadera
  2. Jotack. Det kan jag lova dig att de gör!

    SvaraRadera
  3. vilken lista! den borde ni visa för folk när de säger att det måste vara bra att vara lärare med alla loven.... men ni skulle klart gå in i väggen utan lov!

    SvaraRadera