måndag 31 januari 2011

Fransk charader

Jag har en nybörjargrupp i franska. De går i sexan. Allt är fortfarande kul och franskan suger de i sig som svampar! Det behövs inga prov i sexan för att få eleverna att lära sig något. De tjatar om att få nya ord och få prova att säga och förstå saker. Jag ser till att prata så mycket franska som möjligt och det blir en sport för dem att att förstå utan att jag översätter.

Det skulle kunna bli ganska rejäla kroppsspråksövningar ibland. Men jag anser mig vara bra på just det och ordförrådet vi har att göra med i sexan är ju inte så avancerat ännu. Så idag startade jag lektionen med att repetera ord genom att fråga "vem här har en ...osv" Qui ici a un .... chat?" Vem här har en katt? Lite kattrörelser och så gissade någon rätt. Alla med en katt räckte upp handen. Så kunde vi prata vidare om hur många de hade och vad de hette. Jag fortsatte på samma sätt med att gå igenom de vanliga husdjuren och började känna mig trygg i att fransk charader är ännu en av mina många talanger.

Tills jag kom till ett lätt-som-en-plätt-djur: fågeln. "Qui a un Oiseau?" Jag tog en vända runt och flaxade graciöst med "vingarna".  Då ropade lilla Fanni, längst fram, ivrigt:

"En maneeet!"

... det var inte så många som hade en manet. Och "en jävel på charader" får nog strykas från "övriga talanger" på mitt CV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar